10 spôsobov ako zatočiť so stresom

Stres

Pozná to každý z nás. Šéf na poslednú chvíľu zvolal naliehavý meeting, autobus na letisko, v ktorom sedíte uviazol v zápche alebo rozhodca v deväťdesiatej minúte nariadil penaltu, ktorá by mohla zvrátiť výsledok zápasu vášho milovaného tímu. Búši vám srdce, potíte sa, váš žalúdok robí kotrmelce. To všetko sú príznaky stresu. Dlhodobý stres môže byť jednou z príčin celej rady vážnych zdravotných problémov: Štúdie naprieč populáciou dávajú do súvislosti chronický stres a srdcové ochorenia, diabetes alebo depresiu. Našťastie sa proti stresu môžeme brániť. Prinášame vám niekoľko tipov pre okamžitú úľavu aj dlhodobý pocit pohody.

1) Vyskúšajte dychové cvičenia Niekoľko štúdií dokázalo, že pomalé hlboké dýchanie upokojuje. Napríklad vedci z Georgie v USA nedávno skúmali vojnových veteránov s posttraumatickou stresovou poruchou a zistili, že 15 minút hlbokého dýchania znižuje reaktivitu nervových buniek, ktoré sa zapájajú počas stresu.

2) Cvičenie 5-4-3-2-1 Ak máte pocit, že na vás všetko padá a že sa vám snáď musí rozletieť hlava, skúste nasledujúce jednoduché cvičenie. Uvedomte si päť vecí, ktoré vidíte, štyri veci, ktoré počujete, tri, ktoré môžete nahmatať, dve, ktoré cítite a jednu, ktorú môžete ochutnať. Hneď sa budete cítiť lepšie. 

3) Buďte aktívni Prakticky akákoľvek forma fyzickej aktivity dokáže zmierniť stres. Pohyb vám pomôže, aj keď nie ste športovec, záleží len na vás, akú aktivitu zvolíte: či už chôdzu, prácu v záhradke, jogu, beh, jazdu na bicykli, alebo napríklad vzpieranie. Šport môže mať pozitívny účinok aj na neočakávané stresujúce impulzy. Dokázala to štúdia z Marylandu z roku 2018. Dobrovoľníci, ktorí cvičili 30 minút, boli menej vydesení, keď dostali neočakávaný elektrický šok do ruky, než dobrovoľníci, ktorý necvičili.

4) Čas s vašimi najbližšími Táto rada je intuitívna. Ľudia, ktorí trávia čas so svojimi priateľmi a s tými, ktorých majú radi, sú pokojnejší a menej podliehajú stresu. Súvisí to s tým, že naši predkovia žili v tlupách – kvôli tomu sa cítime bezpečnejšie, ak je niekto nablízku. Tieto poznatky potvrdil výskum uskutočnený v roku 2003 v Zürichu: u mladých zdravých mužov bola reakcia na stresový psychologický podnet nižšia, keď predtým trávili čas v spoločnosti najlepšieho priateľa.

5) Proti stresu silou prírody Príroda poskytuje celý rad byliniek, ktoré zmierňujú napätie a pomáhajú proti stresu. Napríklad ľubovník bodkovaný sa používa v ľudovom liečiteľstve už od staroveku. Vyskytuje sa v ňom totiž komplex účinných látok (najmä hesperidín, hyperforín a flavonoidy), ktoré priaznivo ovplyvňujú prenos chemických signálov medzi nervovými bunkami v mozgu. Tlmí tak strach a nervozitu a pôsobí proti pocitom nadmerného emočného napätia. Ďalšou zaujímavou rastlinou je valeriána lekárska, ktorá obsahuje zložky zvyšujúce koncentráciu tlmivej látky GABA na nervových spojeniach v mozgu. Vďaka tomu vykazuje upokojujúce účinky a pomáha pri pocite úzkosti. Ak nemáte možnosť si valeriánu alebo ľubovník nazbierať, môžete si kúpiť účinné výživové doplnky s obsahom oboch týchto bylín. Jedným z nich je GS Anxiolan, v ktorom ešte okrem toho nájdete horčík a vitamín B6. Ten priaznivo ovplyvňuje celý náš nervový systém. Kúpite ho v našom e-shope: GS Anxiolan, 30 tabliet alebo v lekárni.

6) Zdravé jedlo pre zdravú myseľ To, čo jeme, môže mať vplyv na to, ako sa cítime, ako podliehame stresu, ako spíme alebo aj na psychické ochorenia ako je depresia. Výskumy dokazujú, že dôležitá je okrem iného dostatočná konzumácia ovocia, zeleniny a rýb. Najlepšie vraj na duševné zdravie pôsobí tzv. stredomorská diéta, ktorá je založená práve na čerstvých lokálnych surovinách a obsahuje veľa ovocia, zeleniny, rýb a morských plodov, strukovín a hydinového mäsa. Naopak vyhnúť by sme sa mali zajedaniu stresu sladkosťami alebo inými nezdravými priemyselne spracovanými potravinami.

7) Keď zvieratá pomáhajú Potvrdí vám to každý, kto má doma psa, mačku či iného zvieracieho spoločníka. Hra alebo maznanie sa s nimi dokáže účinne zatočiť so stresom. Využíva sa tiež animoterapia (alebo zooterapia), ktorá dokáže údajne u pacienta navodiť pocit pokoja a bezpečia, znižuje napätie a vraj aj krvný tlak. Najčastejšími terapeutickými zvieratami sú psy, mačky a kone, ale občas pomáhajú aj vtáky, drobné cicavce alebo hospodárske zvieratá. Ak nemáte vlastné zviera, môžete napríklad navštíviť útulok a vziať na prechádzku niektorého z tamojších chlpáčov.

8) Začnite svoj deň pobytom vonku Je jedno, či už si ráno pôjdete zabehať do lesa, dáte si kávu na lavičke v parku, alebo vystúpite z električky o pár zastávok skôr a prejdete sa zeleňou do práce. Čas v prírode pomáha uľaviť od stresu. Výskumníci z University of Essex zistili, že lepšie znášať stres pomáha dokonca aj obyčajné prezeranie snímok prírody. 

9) Nad všetkým máte kontrolu Mnoho stresujúcich situácií vzniká z pocitu frustrácie nad tým, že veci okolo seba nemôžeme ovplyvniť. Práve zistenie, že máme opäť nad situáciou kontrolu, nás potom znova upokojuje. Keď teda zažívame niečo stresujúce, je dobré pripomenúť si, že sme to stále my, kto má veci vo svojich rukách. Iba my rozhodujeme o tom, ako dlho na mieste zostaneme, o tom, čo povieme alebo čo urobíme. Aj v prípade, že skutočne nemôžeme veci okolo seba zmeniť, napríklad keď sme zaseknutí v zápche, je dobré sa zamerať na to, čo bezprostredne ovplyvniť môžeme: napríklad na výber rozhlasovej stanice v autorádiu alebo pohodlné nastavenie sedadla. 

10) Vôňou proti stresu Relax so zapálenou parfumovanou sviečkou alebo éterickým olejom môže mať obzvlášť pozitívny dopad. Uvádza sa, že sa najlepšie odpočíva napríklad s vôňou bergamotu, ylang ylang, pomaranča alebo pomarančového kvetu, ruže či levandule.

One thought on “10 spôsobov ako zatočiť so stresom

  1. Dobrý deň, užívam anxiolan v období stresu a úzkostí a veľmi mi to pomáha. Prajem nech sa Vám darí vo Vašej práci. Zdravím Balážová

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *