Ako dobiť „batérie“ bez kofeínu?

Vitalita

Moderný život na nás kladie čím ďalej tým vyššie nároky. Je ťažké žonglovať medzi náročným zamestnaním, rodinou, partnerom-partnerkou, kamarátmi či záľubami a neprepadať pri tom čas od času únave. Zásoba energie nakoniec u nikoho z nás nie je nekonečná. Tým skôr, ak nám už nie je dvadsať. Najrýchlejšie pomôže povzbudiť káva, čo ale robiť v prípade, že vám nechutí, alebo nechcete neustále prijímať kofeín? Existujú zdravšie spôsoby ako dobiť energiu a cítiť sa znova svieži.

Rozhýbte sa

Skúste napríklad ráno vyraziť do práce o chvíľu skôr, zaparkovať ďalej a posledný úsek prejsť pešo. Ak potrebujete niečo vybaviť kolegovi, zastavte sa u neho v kancelárii namiesto písania e-mailu. Alebo ak máte viac času, povedzme cez poludňajšiu pauzu, rozhodne neuškodí ani krátka prechádzka po vonku. Fyzická aktivita totiž povzbudzuje srdcový rytmus, metabolizmus a krvný obeh. Potvrdzuje to aj štúdia z univerzity v Georgii, ktorá preukázala, že ak sa ľudia so sedavým spôsobom života začali venovať pravidelnému, menej náročnému pohybu, mali o 20% viac energie a úroveň ich únavy sa znížila dokonca o 65%!

Pozor na smartphony

Žiť s telefónom doslova prilepeným k ruke je v súčasnosti úplne bežné. Stále väčší počet štúdií a prieskumov ale dokazuje, že informačné technológie nemusia mať celkom dobrý vplyv na naše zdravie, aj na to, ako sa cítime. Keď používame telefón, neustále prebiehame medzi  správami, rôznymi informačnými zdrojmi alebo sociálnymi sieťami. Tento multitasking je namáhavý a v dôsledku toho to môže dopadnúť aj tak, že sa nakoniec nesústredíme vôbec na nič. Ak sa cez deň cítite ustatý, skúste sa zamerať na to, ako zaspávate: ak ešte päť minút pred spaním kontrolujete svoj smartphone, niečo je zle. Ideálne by sme mali byť off-line ešte pomerne dlho pred tým, než si ľahneme do perín. Na negatívne účinky rôznych chytrých zariadení poukazuje štúdia vedcov z Birminghamu a Bostonu, ktorá zistila, že ľudia, ktorí pred spaním používali podsvietenú čítačku, mali viac problémov so zaspávaním, horšie sa u nich tvorili spánkové hormóny a neskôr sa prepadali do spánkovej REM fázy.

Hor sa na slnko 

Môže to znieť banálne, ale slnečné lúče a denné svetlo skutočne spôsobujú to, že sme viac fit a menej unavení. Hlavný prínos prirodzeného svetla spočíva v tom, že si podľa neho môžete nastaviť svoje vnútorné hodiny. Ak teda máte problém vstať ráno z postele, skúste spať so zdvihnutými žalúziami alebo otvorenými závesmi. To platí najmä pre tých, ktorí často cestujú, alebo trpia tzv. „sociálnym jet legom“, teda cez víkend spia výrazne dlhšie a na začiatku týždňa potom majú problém svoj rytmus zase upraviť.

Šikovní pomocníci

Naše telo potrebuje pre svoje správne fungovanie celý rad najrôznejších látok, napríklad vitamínov, ktoré mu je potrebné dodávať v jedle alebo vo výživových doplnkoch. Na hladinu našej energie pôsobí napríklad vitamín B, ktorý nájdeme v listovej zelenine, alebo vitamín C, ktorý sa vyskytuje okrem iného v ovocí.

Korenie života

Teraz už pred svojím nariadeným budete môcť zdôvodniť, prečo je dôležité sa pred pracovným stretnutím pozrieť na vtipné video: smiech prispieva k tomu, že budeme viac čulejší a bude nám to lepšie myslieť. Gelotológovia, výskumníci, ktorí sa zaoberajú fyziologickými a psychickými účinkami smiechu, zistili, že ak sa niečomu smejeme, klesá u nás hladina hormónov ako je kortizol alebo adrenalín. Smiech má podľa nich zároveň podobný efekt ako ľahké cvičenie – napína naše svaly a zrýchľuje náš pulz a dych.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *